Zoeken
Sluit dit zoekvak.
Zoeken
Sluit dit zoekvak.

“Het is als Sinterklaas, de Kerstman en tien verjaardagen bij elkaar”

Kinderambassadeur aan het woord

Achtergrond


Negatieve jeugdervaringen (Adverse Childhood Experiences) zijn stressvolle of (potentieel) traumatische gebeurtenissen die kinderen voor hun 18e levensjaar meemaken. Voorbeelden hiervan zijn fysiek, emotioneel en seksueel misbruik, fysieke en emotionele verwaarlozing en huiselijk geweld. Naast formele behandelmethoden zoals cognitieve gedragstherapie en EMDR, bestaan er ook informele interventies voor kinderen die hieraan zijn blootgesteld. Een voorbeeld hiervan is een Droomdag. Een Droomdag is een dag waarop vrijwilligers een kind, dat is blootgesteld aan negatieve gebeurtenissen in de kindertijd, op basis van zijn of haar droom een positieve ervaring willen bieden.

Het onderzoek

In dit onderzoek stonden de ervaringen met een Droomdag centraal. Kinderen, hun ouders en betrokken professionals en vrijwilligers werden over hun ervaringen geïnterviewd. Er werden 23 semigestructureerde interviews afgenomen, die werden geanalyseerd door een wetenschappelijk onderzoeker die verbonden was aan de Radboud Universiteit.

Belangrijkste uitkomsten

Een Droomdag is volgens participanten een dag gevuld met positieve ervaringen, waardoor kinderen niet stil staan bij wat ze hebben meegemaakt. Veel kinderen ervaren een Droomdag als meer dan een leuke dag; de dag is voor hen een afsluiting van hun behandeling en lijkt daarmee het•. einde van een moeilijke periode te markeren. Herinneringen aan de dag kunnen de persoon in moeilijke periodes steunen. Zo zijn er kinderen die op moeilijke momenten het fotoboekje van de Droomdag bekijken of slapen met een knuffel die ze op de dag hebben gekregen. Kinderen voelen zich door de Droomdag speciaal en de moeite waard. Ook lijkt de Droomdag erkenning te bieden voor hetgeen zij hebben meegemaakt. De Droomdag draagt volgens de geïnterviewden tevens bij aan vertrouwen in andere mensen en de toekomst.
Om een Droomdag meer te laten zijn dan een leuke dag, is het volgens de deelnemers aan het onderzoek belangrijk dat:

  1. er in de voorbereiding en tijdens de dag voldoende aandacht is voor de autonomie van het kind,
  2. dat de dag een aaneenschakeling is van positieve ervaringen,
  3. er blijvende herinneringen aan de dag zijn,
  4. dat vrijwilligers betrokken zijn bij het kind en gezin, en
  5. dat het een unieke dag is.

Gezien de kwetsbaarheid van sommige kinderen is het belangrijk voldoende oog te hebben voor eventuele risico’s, zoals het onbewust activeren van negatieve herinneringen.

Wetenschappelijke publicatie

Het onderzoek zal in 2025 gepubliceerd worden in het wetenschappelijk tijdschrift Orthopedagogiek: Onderzoek en Praktijk

Meer informatie over

Facebook
Twitter
LinkedIn

Lees meer verhalen